کیوکوشین ماتسوشیما و دفاع شخصی شهرستان فسا



انگیزش مستقیم و غیر مستقیم

انگیزش مستقیم در ارتباط مستقیم با هنرجو صورت می گیرد . مثل صحبت کردن یا همان جایزه دادن و تشویق کردن یک هنرجو برای بالا رفتن راندمان کاری او در رشته رزمی . انگیزش غیر مستقیم ، به صورت غیر مستقیم بر روی هنرجو تاثیر می گذارد ، ماننده تغییر فضای تمرینی یک هنرجو یا برگزاری یک اردوی ورزشی برای هنرجویان که منجر به تنوع در روال کاری خشک باشگاه می شود .


روش های مستقیم


در ایجاد انگیزه به روش مستقیم ، می توانیم از سه راهکار استفاده کنیم .


1)    اطاعت : عملی انجام شود تا هنرجو خود را ملزم به اطاعت کردن بداند ماننده : اگر تمرین را خوب انجام ندهی ، درجه ات را باز خواهم کرد ) یا (اگر دیر به سر کلاس بیایی ، جریمه خواهی شد) . این روش برای سنین پایین توصیه می شود ، زیرا در سنین پایین ملاک های رفتاری به خوبی شکل نگرفته و باید از روش اطاعت به جهت ایجاد انگیزه استفاده کرد . برعکس در سنین بالا این روش گاها باعث ناراحتی و تنش شده و هنرجو توان قبول کردن این مسئله را از مربی ندارد .
۲ .) هماننده سازی : همانندسازی روش غیر مستقیم اطاعت است . منتها فرق اساسی اطاعت و همانند سازی در این است که متکی بر رابطه ی عاطفی بین مربی و شاگرد است .
ماننده : (اگر در این مسابقه پیروز شوی ، من به وجود تو افتخار می کنم ) شاگرد از این “اگر” مربی ، به این نتیجه می رسد که باید پیروز شود چون اگر پیروز نشود قطعا افتخاری در کار نیست و این خود یک تنبیه روانی به صورت نامحسوس است . مربی برای استفاده از این روش ، باید رابطه ی خوبی با شاگرد داشته باشد . در غیر اینصورت به هیچ وجه از این راهکار نمی توان استفاده کرد . اغلب مربیانی که بی پروا بر شدت تشویقات و تنبیهات تکیه می کنند نمی توانند از این روش استفاده لازم را ببرند .
3)  درونی سازی :
در این روش مربی به روشن کردن خود هنرجو در مورد اینکه چه چیزهایی از یک مسابقه و پیروزی آن بدست می آورد و چه ارزش هایی نصیبش می شود می پردازد نه اینکه به وسیله ی تشویق یا تنبیه به دنبال ایجاد انگیزه باشد . این روش همان انگیزش درونی و ذاتی را بوجود می آورد که بهترین و پایدارترین نوع انگیزش است . مربی می تواند با بکار بردن جملاتی ماننده : ( تو باید به خودت اعتماد کنی که پیروز خواهی شد ، زیرا تو برتر از همه هستی ، برد و باخت مهم نیست ، مهم این است که تو از خودت راضی باشی ، من اطمینان دارم که تو بهترین مبارزه را اجرا خواهی کرد و در آخر به تو افتخار می کنم ) این انگیزش را در درون هنرجوی خود زنده کند .
اما یک مربی توانا از بین این سه روش به دنبال بهترین آنها نیست ، زیرا همه ی آنها بهترین هستند ، بلکه میبایست به دنبال استفاده صحیح از آنها در مکان و زمان صحیح آن است . تجربه نشان داده روش های “اطاعت” و “هماننده سازی” در سنین نوجوانی تاثیر ببیشتری دارند و در سنین جوانی و بزرگسالی ، روش “درونی سازی” بسیار موثرتر خواهد بود . شما می توانید ابتدا از دو روش اول استفاده کرده و رفته رفته آنها را تبدیل به درونی سازی و یک انگیزش قوی ذاتی کنید .

روش های غیر مستقیم 


روش های غیر مستقیم همانطور که در بالا به آن اشاره شد ماننده : تغییر در فضای تمرین ، تغییر در سبک تمرین ، تغییر در شیوه ی اجرای آموزش ، تغییر در شیوه ی کلاس داری و اداره کلاس ، تغییر در محیط روانی هنرجویان به وسیله ی کارهای مختلف یا با نزدیک یا دور کردن افراد مختلف بسته به خلاقیت مربی و مهم ترین آن ، اجازه آزادی بیشتر به هنرجویان در فراگیری و تمرین کردن است . 


انشالله در مقاله بعدی به نیازهای یک هنرجو در جریان تمرین در یک باشگاه می پردازیم .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی